Ośrodek Edukacji i Rehabilitacji dla Niepełnosprawnych
Projekt Ośrodek Edukacji i Rehabilitacji "Być Razem" dla niepełnosprawnych
Projekt Ośrodek Edukacji i Rehabilitacji „Być Razem” powstał w wyniku wcześniejszej realizacji projektu pod nazwą Środowiskowy Ośrodek Wspierania Rozwoju Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej „BYĆ RAZEM”. Projekt adresowany jest dla 50 dzieci, młodzieży i dorosłych niepełnosprawnej z terenu powiatu wieruszowskiego. Pośrednimi beneficjentami projektu są rodzice i opiekunowie, nauczyciele i wolontariusze pracujący z nimi na co dzień.
Projekt jest kolejnym, czwartym etapem systematycznych działań podejmowanych w ciągu kilku ostatnich lat, a zmierzających ostatecznie do utworzenia systemowych rozwiązań w zakresie edukacji, terapii i rehabilitacji dla naszych bezpośrednich adresatów. Realizowane w ramach projektu zadania uzupełniają obowiązkowy program edukacyjny realizowany w szkołach integracyjnych, masowych i specjalnych funkcjonujących na terenie powiatu. Prowadzone zajęcia, konsultacje specjalistyczne i spotkania informacyjne nie tylko zwiększają wiedze beneficjentów nt. niepełnosprawności ale wpływają na poprawę ich zdrowia fizycznego i intelektualnego.
W ramach projektu systematycznie prowadzone są dla naszych adresatów:
- terapia logopedyczna (indywidualna i grupowa),
- terapia społeczna,
- rehabilitacja (indywidualna i grupowa),
- rewalidacja umożliwiająca dzieciom niepełnosprawnym osiągnięcie dojrzałości szkolnej,
- konsultacje i specjalistyczne szkolenia dla rodziców i opiekunów,
- szkolenia dla wolontariuszy i nauczycieli pracujących z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną.
Uczestnikami zajęć są dzieci i młodzież niepełnosprawna z terenu powiatu wieruszowskiego . Zajęcia realizowane są w niżej wymienionych grupach:
- dzieci i młodzież niepełnosprawna realizująca obowiązek szkolny w klasach życia, klasach specjalnych na poziomie podstawówki i gimnazjum oraz realizująca indywidualny program nauczania,
- dzieci i młodzież będąca uczniami zespołu edukacyjno – terapeutycznego klas integracyjnych na poziomie szkoły podstawowej i gimnazjum.
- młodzież i dorośli niepełnosprawni tj. absolwenci gimnazjum, szkół ponadgimnazjalnych
Zajęcia w Ośrodku prowadzone są przez osoby posiadające kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej, logopedii, rehabilitacji oraz przeszkolonych wolontariuszy. Praca z dziećmi opiera się na przygotowanych wcześniej indywidualnych programach terapeutycznych i zmierza do opracowania kompleksowej ich diagnozy, a w efekcie opracowania wskazówek terapeutycznych dla rodziców oraz nauczycieli pracujących z nimi na co dzień w szkołach masowych.
Do prowadzenia konsultacji specjalistycznych angażujemy wysokiej klasy specjalistów z zewnątrz m.in. certyfikowanego międzynarodowego terapeutę metody Castillo Moralesa, psychologa klinicznego, terapeutę psychoseksualnego, pediatrę, neurologa i psychiatrę.
Bardzo ważnymi beneficjentami projektu są rodzice, opiekunowie, wolontariusze i osoby na co dzień współpracujące z niepełnosprawnymi. Ich przygotowanie i wiedza specjalistyczna na temat niepełnosprawności jest często niewystarczająca, co utrudnia realizację zadań terapeutycznych. To dla nich stowarzyszenie realizuje szereg zadań informacyjnych, edukacyjnych i konsultacji specjalistycznych. W ramach terapii społecznej tak niepełnosprawni jak i bezpośredni beneficjenci uczestnicza w terapii społeczen, w tym w różnorodnych formach wypoczynku letniego (np. turnusy rehabilitacyjne), imprezach okolicznościowych i wycieczkach itp.
Wymierne efekty działań podejmowanych w ramach projektu to:
- powstanie klas integracyjnych i zespołu edukacyjno – terapeutycznego dla głębiej upośledzonych na terenie powiatu,
- powstanie Środowiskowego Domu Samopomocy, zwiększenie liczby uczestników i powstanie Grupy Wsparcia w WTZ,
- w wyniku prowadzonej edukacji i współpracy z samorządami zatrudnienie w szkołach masowych realizujących zadania na rzecz niepełnosprawnych logopedów i rehabilitantów.
- wyrównanie szans rozwojowych i edukacyjnych dzieci i młodzieży niepełnosprawnej realizujący obowiązek szkolny w szkołach masowych, klasach integracyjnych i klasach specjalnych,
- zdiagnozowanie umiejętności i możliwości osób niepełnosprawnych kończących naukę w gimnazjum oraz wytyczenie dla nich dalszej drogi życiowej poprzez kierowanie do różnorodnych placówek edukacyjnych, terapeutycznych itp.,
- wzrost poziomu zaangażowania samorządów lokalnych w tworzenie systemowych rozwiązań edukacyjnych i terapeutycznych dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej z terenu powiatu,
- zwiększenie poziomu wiedzy i umiejętności na temat niepełnosprawności przez rodziców, opiekunów i osób na co dzień realizujących zadania na rzecz niepełnosprawnych.
Dodatkowym efektem jest włączenie do zajęć przedszkolnych w tym również Grup Zabawowych młodszych dzieci niepełnosprawnych.